Działalność statutowa

Uchwalając Statut założyciele Fundacji wyznaczyli jej misję poprawy stanu środowiska naturalnego oraz zapewnienia godnych warunków życia i zdrowia człowieka. Cele te Fundacja osiąga poprzez:

Rozwijanie działalności w ramach Centrum UNEP/GRID Warszawa

UNEP/GRID Warszawa od chwili jego powołania w ramach struktury Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska w 1991 roku realizuje w Polsce misję Programu ONZ ds. Środowiska (UNEP), działając na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach prowadzonej działalności m.in:

  • wspiera właściwe zarządzanie środowiskiem i ochronę różnorodności biologicznej,
  • propaguje postawę odpowiedzialności za środowisko w społeczeństwie i w biznesie,
  • inicjuje międzysektorową współpracę na rzecz neutralności klimatycznej,
  • działa na rzecz ochrony dziedzictwa przyrodniczego oraz kulturowego najcenniejszych obszarów w Polsce,
  • animuje partnerstwa oraz transfer wiedzy, wspierając samorządy, jednostki oświatowe czy organizacje wdrażające politykę społecznej odpowiedzialności biznesu,
  • edukuje i aktywizuje do działania dzieci, młodzież oraz dorosłych,
  • pozyskuje, przetwarza i udostępnia informacje o stanie środowiska, m.in. z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych, w tym systemów informacji geograficznej (GIS) i technologii satelitarnych.

Do flagowych projektów statutowych należą:

Wzmacnianie działalności placówek edukacyjnych zainteresowanych rozwijaniem edukacji ekologicznej

Placówki edukacyjne w strukturze Fundacji

Dostrzegając wzrastające z początkiem lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku zainteresowanie powstawaniem w Polsce niepublicznych placówek edukacyjnych Fundacja postanowiła wesprzeć XVI Ogólnokształcące Liceum Ekologiczne w Warszawie oraz Liceum Społeczne w Dziwnowie. Przyjęto założenie, że stymulująca i budująca rola Fundacji powinna trwać do momentu uzyskania przez szkoły pełnej samowystarczalności. W obu szkołach funkcjonujących w strukturze organizacyjnej Fundacji działania edukacyjne prowadzone były według autorskich programów opracowanych przez poszczególnych nauczycieli. Celem szkół było wychowanie młodego człowieka wyposażonego w niezbędną do dalszego życia i studiów wiedzę ogólną, będącego świadomym użytkownikiem środowiska, zdolnego odczuwać zagrożenia i reagować na przejawy jego degradacji. Przyjęto jednocześnie założenie, iż realizacji procesu dydaktycznego na wysokim poziomie musi towarzyszyć atmosfera otwartości, współpracy i przyjaźni umożliwiająca rozwój indywidualnych cech osobowych i wrażliwości uczniów. Osiągnięcie tego celu wymagało poważnego wysiłku organizacyjnego, doboru uczniów drogą egzaminów konkursowych, zatrudnienia nauczycieli nie tylko o najwyższych kwalifikacjach zawodowych lecz posiadających również cechy osobowości gwarantujące powodzenie założonego procesu dydaktyczno-wychowawczego. Po pięciu latach działalności w strukturze Fundacji XVI Ogólnokształcące Liceum Ekologiczne NFOŚ zostało przekazane w dniu 27 października 1997 roku Instytutowi Kształcenia Zawodowego w Warszawie, który był w stanie zapewnić szkole warunki dalszego rozwoju. Liceum Społeczne w Dziwnowie w sierpniu 2004 roku po blisko dziesięciu latach działania w ramach Fundacji również zostało przekazane jednostce zewnętrznej – Stowarzyszeniu na Rzecz Kultury i Edukacji w Dziwnowie. W sumie do obu placówek w okresie ich funkcjonowania w strukturze Fundacji uczęszczało przeszło 300 uczniów, z których 80% ukończyło szkoły i uzyskało świadectwa dojrzałości.

Budowa sieci centrów edukacji ekologicznej w Polsce

W 1992 roku Fundacja wygrała konkurs ogłoszony przez b. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na organizację i prowadzenie Krajowego Centrum Edukacji Ekologicznej. Przyjęto zasadę, że powinno ono pełnić przede wszystkim funkcje wspierające, zarówno merytorycznie, jak i materialnie dla tych wszystkich, którzy zaproponują ciekawe inicjatywy pobudzające świadomość ekologiczną i aktywność społeczeństwa na rzecz poprawy stanu środowiska. Zakładano równocześnie, że w miarę swojego rozwoju Centrum stanie się składnicą informacji o dotychczasowych dokonaniach w sferze edukacyjnej, umożliwiając tym samym kolejnym grupom animatorów korzystanie z doświadczeń poprzedników i dobór najbardziej skutecznych rozwiązań. W ciągu dwóch lat działalności (1992 –1994):

  • przeprowadzono rozpoznanie w skali ogólnokrajowej dotychczasowych efektów i możliwości rozwijania edukacji ekologicznej we wszystkich sferach i kierunkach działania na bazie istniejącego potencjału merytorycznego i organizacyjnego,
  • zorganizowano sprawny system gromadzenia, przetwarzania i dystrybucji informacji o działalności w sferze edukacji ekologicznej,
  • nawiązano współpracę z zagranicznymi instytucjami i organizacjami zainteresowanymi rozwijaniem edukacji ekologicznej w Polsce,
  • rozwinięto współpracę z partnerami krajowymi już działającymi w sferze edukacji ekologicznej lub zainteresowanymi włączeniem się do prac,
  • udzielono organizacyjnego, merytorycznego i finansowego wsparcia wybranym organizacjom ekologicznym w realizacji ich własnych inicjatyw edukacyjnych,
  • doprowadzono do utworzenia dwudziestu regionalnych centrów edukacji ekologicznej.

Pod koniec 1994 roku z uwagi na przerwanie finansowania przez b. Ministerstwo Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa zadań realizowanych przez Centrum Fundacja została zmuszona do drastycznego ograniczenia jego działalności, a w efekcie do jego likwidacji.

Wzrost poziomu przygotowania zawodowego pracowników samorządowych i rządowych w zakresie ochrony środowiska

Wzmocnienie przygotowania zawodowego pracowników parków narodowych

W 2009 roku rozpoczęto realizację trzyletniego projektu pn. „Budowa wspólnej platformy wymiany informacji oraz systemu szkoleń zawodowych w parkach narodowych”, mającego na celu podniesienie stanu wiedzy oraz umiejętności jej praktycznego zastosowania przez pracowników parków narodowych. W ramach projektu:

  • przeprowadzono 184 szkoleń (po 8 w każdym z 23 parków narodowych) o tematyce zgłaszanej przez poszczególne parki (np. rola parków narodowych we wdrażaniu sieci Natura 2000, organizacja ruchu turystycznego, wykorzystywanie systemów informacji geograficznej, rozwijanie efektywnej współpracy z samorządami,
  • zorganizowano 8 warsztatów problemowych dla wybranych grup pracowników parków narodowych: działu edukacyjnego, działu turystyki, działu naukowego i monitoringu oraz działu ochrony przyrody i krajobrazu,
  • zorganizowano dwa ogólnopolskie sympozja prezentujące dorobek naukowy poszczególnych parków,
  • opracowano i wydano 4 numery internetowych poradników zawierających najciekawsze, sprawdzone i skuteczne pomysły związane z funkcjonowaniem parków narodowych: czynna ochrona poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego, metody prowadzenia monitoringu przyrodniczego, nowoczesne metody prowadzenia zajęć edukacyjnych, itp.,
  • zakupiono zgodnie z indywidualnymi zamówieniami i przekazano poszczególnym parkom przeszło 3000 publikacji,
  • uruchomiono portal internetowy adresowany zarówno do pracowników parków, jak i innych przedstawicieli służb ochrony przyrody w Polsce, w celu ułatwienia wymiany poglądów i doświadczeń.
Udzielanie porad i konsultacji związanych z ochroną środowiska

Fundacja od początku swojego istnienia przywiązuje szczególną wagę do udzielania bezpłatnych porad i konsultacji tym wszystkim, którzy zgłaszają tego rodzaju zapotrzebowanie. W ciągu roku kontaktuje się z Fundacją w powyższym celu kilkudziesięciu interesantów, szukając pomocy merytorycznej, prawnej, technicznej i organizacyjnej. Udzielane bezpłatnie porady i konsultacje dotyczą w szczególności:

  • interpretacji przepisów prawa ochrony środowiska,
  • problemów ekonomicznych, zwłaszcza związanych z finansowaniem inwestycji proekologicznych,
  • programowania i planowania działań na rzecz ochrony środowiska,
  • wyboru rozwiązań technicznych najbardziej efektywnych z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia,
  • organizacji i kompetencji służb ochrony środowiska,
  • postępowania przetargowego, wyboru najkorzystniejszego oferenta i zabezpieczenia interesów inwestora w zawieranych umowach 
z wykonawcą,
  • sposobów interweniowania i dochodzenia roszczeń z tytułu naruszania stanu środowiska i szkód w środowisku.

Zapytanie i prośby o pomoc w rozwiązywaniu zaistniałych problemów można zgłaszać do Fundacji telefonicznie, listownie i drogą internetową, bądź też poprzez osobisty kontakt z Biurem Zarządu NFOŚ.

Popularyzację wiedzy z zakresu ekologii i ochrony środowiska poprzez rozwijanie działalności wydawniczej

Działalność wydawnicza prowadzona przez Fundację, jako ważny cel statutowy, nie miała w swoim założeniu stanowić źródła pozyskiwania środków finansowych. Istotny był i jest przede wszystkim charakter wydawanych publikacji i ich rola w propagowaniu wiedzy z zakresu ochrony środowiska i ekologii. Wobec takiego podejścia działania w tej sferze koncentrowały się w pierwszym rzędzie na:

  • wydawaniu monografii naukowych, przede wszystkim w zakresie stanu i ochrony różnorodności biologicznej,
  • problemów ekonomicznych, zwłaszcza związanych z finansowaniem inwestycji proekologicznych,
  • przygotowywaniu i wydawaniu materiałów metodycznych i szkoleniowych na potrzeby prowadzonych kursów, szkoleń i seminariów,
  • wydawaniu opracowań na zamówienie jednostek rządowych i samorządowych oraz innych zainteresowanych instytucji,
  • wydawanie publikacji popularyzujących wiedzę z zakresu ekologii i ochrony środowiska wśród społeczeństwa.

W ciągu ponad trzydziestu lat istnienia Fundacji udało się wydać w sumie 150 tytułów. Łączny nakład wydanych książek, broszur, informatorów, opracowań kartograficznych i albumowych przekroczył 120 000 egzemplarzy, przy czym prawie w całości rozpowszechniany był wśród zainteresowanych bezpłatnie. Szczególnym zainteresowaniem cieszyły się między innymi następujące pozycje:

  • “Polskie studium Różnorodności biologicznej” (1991), praca zbiorowa pod redakcją Romana Andrzejewskiego i Andrzeja Weigle,
  • Pakiet edukacyjny „Którędy po Ziemi” (1993), praca zbiorowa pod redakcją Barbary Lewickiej-Kłoszewskiej,
  • “Stan środowiska w Polsce” (1993), praca zbiorowa pod redakcją Romana Andrzejewskiego i Marka Baranowskiego,
  • “Natura 2000 – Europejska Sieć Ekologiczna” (1999), Anna Liro, Anna Dyduch-Falniowska, Jolanta Passini (red.),
  • “Agenda 21 w Polsce – 10 lat po Rio” (2003), praca zbiorowa pod redakcją Tomasza Podgajniaka,
  • “Różnorodność biologiczna Polski” (2003), praca zbiorowa pod redakcją Romana Andrzejewskiego i Andrzeja Weigle,
  • “Zielone Płuca Polski – kraina turystyczna zjednoczonej Europy” (2004), praca zbiorowa pod redakcją Krzysztofa Wolframa,
  • “Konwencje i porozumienia przyrodnicze ratyfikowane przez Polskę” (2005), praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Weigle,
  • “Polskie Doświadczenia Realizacji Programu Małych Dotacji Funduszu na rzecz Globalnego Środowiska SGP/GEF 1994 – 2007” (2007), praca zbiorowa pod redakcją Wojciecha Nowickiego i Beaty Ciszewskiej,
  • “Kompendium przyrodnicze i kulturowe kompleksu turystyczno-edukacyjnego Odra-Warta-Noteć-Drawa” (2010), praca zbiorowa pod redakcją Witolda Lenarta i Wojciecha Nowickiego,
  • “Przyroda województwa mazowieckiego i jej antropogeniczne przekształcenia” (2017), praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Richlinga i Ewy Malinowskiej.
Wspieranie tworzenia obszarów i obiektów 
zrównoważonego rozwoju

Rola Fundacji w umacnianiu idei „Zielone Płuca Polski”

Idea obszaru funkcjonalnego „Zielone Płuca Polski” (ZPP) sformułowana po raz pierwszy w 1983 roku przez Krzysztofa Wolframa zakładała integrację ochrony środowiska z rozwojem gospodarczym i postępem cywilizacyjnym na terenie północno-wschodniej Polski. Dzięki niezwykłej aktywności i olbrzymiego zaangażowania autora idei w Białowieży 13 maja 1988 r. zostało podpisane porozumienie pięciu byłych województw: białostockiego, łomżyńskiego, olsztyńskiego, ostrołęckiego i suwalskiego w sprawie kompleksowej ochrony i ekorozwoju północno-wschodnich regionów kraju. W grudniu 1990 r. do porozumienia przystąpiła Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, której powierzono rolę koordynatora i wykonawcy przyjętych w ramach porozumienia uzgodnień. Dla zapewnienia efektywnej realizacji wspomnianych zadań Zarząd NFOŚ utworzył w strukturze Fundacji wyodrębnioną jednostkę działającą pod nazwą Biuro Zielone Płuca Polski i powołał Krzysztofa Wolframa na jej dyrektora. Najważniejszym zadaniem, jakie postawiło przed sobą Biuro było przygotowanie strategii zrównoważonego rozwoju obszaru funkcjonalnego ZPP oraz wypracowanie i poddanie szerokim konsultacjom społecznym założeń polityki regionalnej. Niezależnie od tego na bieżąco prowadzone były przez cały okres funkcjonowania Biura prace mające między innymi na celu:

  • proekologiczne ukierunkowanie rozwoju społeczno-gospodarczego obszaru ZPP ze szczególnym uwzględnieniem rolnictwa, przetwórstwa rolno-spożywczego, leśnictwa, gospodarki wodnej, turystyki i lecznictwa uzdrowiskowego,
  • podejmowanie działań na rzecz wzrostu atrakcyjności i konkurencyjności obszaru ZPP w przestrzeni europejskiej,
  • promocja produktów oraz usług wytwarzanych na obszarze ZPP,
  • podnoszenie poziomu wiedzy o walorach przyrodniczych i kulturowych obszaru ZPP wśród mieszkańców regionu, Polski, Europy.

Powyższe cele Biuro Zielone Płuca Polski Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska realizowało poprzez:

  • wspieranie i inicjowanie programów i przedsięwzięć służących zrównoważonemu rozwojowi obszaru funkcjonalnemu ZPP,
  • prowadzenie działań aktywizujących i integrujących mieszkańców miast i wsi regionu,
  • wspieranie i inicjowanie programów i przedsięwzięć na rzecz ochrony obszarów przyrodniczo cennych, a także wspieranie i inicjowanie wszelkich działań służących ochronie wartości kulturowych,
  • uczestnictwo w programach dotyczących w szczególności:
  • ochrony środowiska, gospodarki przestrzennej i leśnictwa,
  • rozwoju rolnictwa, zwłaszcza rolnictwa ekologicznego,
  • rozwoju i upowszechniania turystyki,
  • działań wspierających rozwój obszarów wiejskich,
  • upowszechnianie nowoczesnych technologii i rozwiązań organizacyjnych sprzyjających lokalnemu rozwojowi, między innymi poprzez nadawanie szczególnie aktywnym organizacjom społecznym, przedsiębiorstwom i jdnostkom samorządowym Znaku Promocyjnego „Zielone Płuca Polski”,
  • prowadzenie działalności edukacyjnej, szkoleniowej, promocyjnej, zwłaszcza związanej z ideą zrównoważonego rozwoju, w tym: organizowanie i finansowanie konferencji, warsztatów, seminariów, szkoleń, konkursów, wystaw i prezentacji,
  • przyznawanie stypendiów, nagród i dotacji osobom fizycznym i prawnym za szczególne osiągnięcia na rzecz materialnej realizacji idei ZPP,
  • rozwijanie działalności wydawniczej służącej prezentacji i promocji programów, działań i rozwiązań dotyczących realizacji idei ZPP,

Po piętnastu latach aktywnej działalności na rzecz umacniania idei Zielone Płuca Polski Zarząd Fundacji doszedł do wniosku, że niezbędne jest dostarczenie nowego, silnego impulsu, który umożliwiłby szybsze i bardziej efektywne wdrażanie jej w życie i wystąpił z propozycją utworzenia samodzielnie funkcjonującej fundacji, której fundatorami byliby miedzy innymi najbardziej zainteresowane umacnianiem idei samorządy wojewódzkie. Propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem, w efekcie czego 28 września 2005 roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego podpisany został akt notarialny o ustanowieniu Fundacji Zielone Płuca Polski. Sygnatariuszami nowo powstałej organizacji zostali przedstawiciele czterech samorządów wojewódzkich: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego i pomorskiego, Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska oraz reprezentanci kilku stowarzyszeń i grupa przedsiębiorców rozwijających w regionie działalność gospodarczą. Po uzyskaniu osobowości prawnej nowopowstała Fundacja ZPP przejęła od Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska dotychczasowy dorobek intelektualny i materialny Biura Porozumienia Zielone Płuca Polski NFOŚ wraz z kadrą wysokokwalifikowanych pracowników i rozpoczęła samodzielną działalność 
na rzecz materialnej realizacji zadań określonych w zawartym przez sygnatariuszy porozumieniu w sprawie współdziałania na rzecz zrównoważonego rozwoju oraz promocji obszaru ZPP z zachowaniem jego różnorodności biologicznej i tożsamości kulturowej.

Udział w rozszerzaniu i umacnianiu sieci obszarów chronionych

Działania na rzecz utworzenia Biebrzańskiego Parku Narodowego

Jesienią 1989 roku Zarząd NFOŚ podjął decyzję o zaangażowaniu się Fundacji w doprowadzenie do utworzenia Biebrzańskiego Parku Narodowego. Pierwszym praktycznym krokiem na drodze do utworzenia Biebrzańskiego Parku Narodowego było doprowadzenie 
do podpisania porozumienia pomiędzy Wojewodą Łomżyńskim, Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Narodową Fundacją Ochrony Środowiska, na mocy którego powierzono Fundacji realizację wszelkich prac przygotowawczych dotyczących przedsięwzięcia. Dokument ten stworzył tym samym formalne podstawy do dalszych, praktycznych działań podejmowanych przez Fundację i umożliwił przystąpienie do przygotowania podstawowych materiałów niezbędnych do formalnego utworzenia parku, w tym planu przestrzennego zagospodarowania doliny Biebrzy oraz projektu rozporządzenia Rady Ministrów 
o powołaniu Biebrzańskiego Parku Narodowego. Powyższe pracezostały wykonane przy merytorycznej i finansowej pomocy Światowego Funduszu Dzikiej Przyrody (WWF). Uhonorowaniem podjętych przez Fundację działań było podpisanie przez Premier Hannę Suchocką 19 września 1993 roku stosownych dokumentów powołujących nowy park do życia. Od pierwszego dnia istnienia Parku Fundacja włączyła się merytorycznie i materialnie do tworzenia jego nowoczesnej infrastruktury. Miedzy innymi przy wydatnej pomocy finansowej Światowego Funduszu Dzikiej Przyrody (WWF) udało się:

  • wybudować cztery wieże widokowe dla turystów odwiedzających Park,
  • zaprojektować i urządzić stałą ekspozycję walorów przyrodniczych Parku,
  • zaprojektować i wykonać plansze informacyjne, na których znalazła się mapa Parku oraz podstawowe informacje o walorach przyrodniczych terenu,
  • wydać foldery i inne materiały informacyjne dotyczące przyrodniczego znaczenia Parku.

Przez cały okres współpracy z Parkiem Fundacja poświęcała także dużo wysiłku na międzynarodowe popularyzowanie jego walorów przyrodniczych oraz na poszukiwanie sponsorów krajowych i zagranicznych, którzy byliby zainteresowani udzieleniem wsparcia finansowego z przeznaczeniem na rozwój nowoczesnej infrastruktury edukacyjnej i turystycznej.

Działania na rzecz utworzenia Parku Narodowego „Ujście Warty”

W połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku Fundacja dołączyła do grona organizacji ekologicznych, które uznały za niezwykle ważne doprowadzenie do objęcia najwyższą formą ochrony rozlewisk ujścia rzeki Warty do Odry. Włączając się aktywnie do działań na rzecz utworzenia Parku Narodowego „Ujście Warty” Fundacja między innymi:

  • prezentowała korzyści dla społeczności lokalnej wynikających z utworzenia parku narodowego,
  • popularyzowała walory przyrodnicze rozlewisk ujścia Warty w lokalnych i centralnych mediach (prasa, radio, telewizja),
  • prowadziła akcje uświadamiające potrzebę utworzenia parku narodowego wśród decydentów działających zarówno na szczeblu lokalnym, jak i centralnym,
  • zorganizowała spotkanie Podsekretarza Stanu, Głównego Konserwatora Przyrody w MŚZNiL z przedstawicielami samorządów lokalnych zainteresowanych utworzeniem parku narodowego.

W efekcie wspólnej pracy wszystkich zainteresowanych osób i instytucji 5 października 1999 roku podpisana została przez dyrektora Departamentu Leśnictwa, Ochrony Przyrody i Krajobrazu Ministerstwa Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Wojewodę Lubuskiego, przedstawicieli Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Lubuskiego, przedstawicieli samorządów oraz organizacji pozarządowych deklaracja intencji w sprawie utworzenia Parku Narodowego „Ujście Warty”. Wojewoda Lubuski i Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Lubuskiego w lipcu 2000 roku oficjalnie złożyli w Urzędzie Rady Ministrów wniosek o jego utworzenie”. Park rozpoczął działalność 1 lipca 2001 roku na mocy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2001 roku.

Udział w tworzeniu sieci obszarów Natura 2000

W efekcie dokonanych uzgodnień z Ministerstwem Środowiska Fundacja we współpracy z Instytutem Ochrony Przyrody PAN 
oraz Zakładem Ornitologii PAN wgrudniu 2002 roku opracowała pierwszy w Polsce, autorski projekt sieci Natura 2000 o zasięgu ogólnokrajowym wraz ze stosowną dokumentacją tekstową i kartograficzną. W trakcie blisko dwuletniej, bardzo intensywnej pracy między innymi:

  • uzupełniono i dopracowano krajową listę obszarów wstępnie proponowanych do sieci Natura 2000,
  • wykonano wstępną inwentaryzację przyrodniczą na tych obszarach projektowanych do sieci, które jej nie posiadały,
  • wyznaczono korytarze ekologiczne łączące obszary sieci Natura 2000 oraz opracowano wytyczne dotyczące ich funkcjonowania,
  • ustalono zakres projektów planów ochrony dla poszczególnych typów siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk gatunków fauny i flory wyszczególnionych w załącznikach do Dyrektywy Ptasiej i Siedliskowej występujących na proponowanej liście obszarów Natura 2000,
  • ujednolicono i przygotowano projekt pełnej dokumentacji krajowej listy obszarów proponowanych do sieci Natura 2000 wraz 
z materiałem kartograficznym i fotograficznym.

Na potrzeby realizacji projektu, w celu uzyskania maksymalnej efektywności podejmowanych działań, utworzonych zostało 16 wojewódzkich zespołów wykonawczych, w skład których weszli między innymi przedstawiciele urzędów marszałkowskich, lasów państwowych, zarządów gospodarki wodnej, wojewódzkich komisji ochrony przyrody, biur planowania przestrzennego, instytucji naukowych oraz ekologicznych organizacji społecznych. Do zadań zespołów należało miedzy innymi zgłaszanie własnych propozycji uzupełnienia sieci, konsultowanie przebiegu granic obszarów proponowanych przez zespół autorski oraz aktywne uczestniczenie w popularyzacji wśród społeczeństwa roli obszarów Natura 2000 w systemie ochrony przyrody. Rezultaty swojej działalności każdy z zespołów miał możliwość zaprezentować na organizowanych w tym celu wojewódzkich seminariach. Opracowany przez zespół autorski w grudniu 2002 roku wstępny projekt sieci obszarów Natura 2000 został przekazany Ministerstwu Środowiska ulegając w kolejnych latach wielokrotnym uzupełnieniom i modyfikacjom.